Apa nk jadi..

SB sedih dan kecewa bila terbaca bait2 tulisan keyboard pemunya tulisan yg selalu mengata mengutuk mengomen psl org disekeliling..psl kawan2..psl keluarga..psl kerja dan mcm2 lagi..SB tahulah yg b*** tu korang yg punya..
jadik korang boleh ckp 'Suka hati aku lah nk tulis apa sbb ni b*** aku..kalau tak suka jgn baca!!'..
ni SB nk jawab..'Hei engko tahu sedor diri x, yg bila ko menaip tu, mende ni publish kt internet..so sume org seluruh dunia boleh baca, ngko x payah la nk berkarangan mengomen mcm dlm diari..simpan perasaan tu dalam diari sudah..ngko tahu x cara penulisan kita menunjukkan siapa kita yg sebenar!!'
Sebenarnya penulis yg mcm tu telah membongkar keburukan diri sendiri, membuka pekung didada dgn menulis mengata org lain, seolah2 dia sendiri tu bagusss sangat!! Sedarlah semua org punya kelemahan masing2 tau..adalah salah dan silap dalam kehidupan..x payahla nk berpanjang lebar mengomen psl org..ntah2 suatu hari org yg dikomen baca hasil tulisan tu.. x ke rabak hati dia..org yg selama ni baik2 aje depan dia..rupanya hati busuk..makan dalam la kawan tu....Simpan jelah dlm hati apa yg berlaku..sesetengah perkara elok dicanang..sesetengah pula elok disimpan aje..keep it self-secret org putih kata...
ntah tataulah apa SB nk kata..
Tepuk dada tanya iman..

Kenangan terusik..

Semalam duk baca surat khabar on9..terbaca kisah anak Datuk Sosilawati, Erni yang sebak tengok kerepek yg dibeli ibunya masih ada dalam kereta BMW yang dipulangkan kepadanya smlm..setelah sekian lama..baru skang kereta tu diserahkan kan..erm yelah SB faham mesti polis nk siasat mcm2 pasal kereta tu kan..tu yg amik masa yg lama..

SB sangat2 faham perasaan anak sulung Datuk Sosilawati tu..SB pun turut sebak masa baca berita tu..sbb SB pernah mengalaminya..masa SB nk gi amik balik motor yang Arwah Ayah guna masa kemalangan aritu kat Balai Polis Marang..bersama2 dgn LP,adik dan MakDeNa..

SB dpt bayangkan dan rasai kehibaan hati Erni masa tu, sama mcm apa yg SB rasa..Erni tgk kerepek yg dibeli arwah ibunya..SB lak tgk gula melaka atau 'nisan'(org trg panggil ni) dan coklat cloud9 dalam raga motor Arwah Ayah..Arwah mmg slalu beli apa2 wat balik..'nisan' tu dah dihurung semut dah masa SB pergi amik tu..SB x sampai hati nk wat balik..SB buang aje kt dlm tong sampah kt balai tu..tak menyesal pun buang situ tp sampai skang masih ingat..sbb pikir SB kalau SB wat balik..mesti family SB akan bertambah sedih...uhuuu..SB wat balik coklat cloud9 tu aje..coklat tu adik makan..sbb slalunya mmg dia dan arwah aje pun yg mkn tu..

Alhamdulillah...sampai ke harini..setiap kali SB rindu Arwah..Arwah akan muncul dalam mimpi SB..dapatla hilangkan kerinduan tu sekejap..tup tup bangun tido selalu berharap Arwah masih ada..tapi SB sedar dan terima kenyataan ni..Arwah dah xde..

Puding Roti Kismis Kukus

SB cuti hari ni..saje je cuti nk merehatkan diri di rumah bersama LP..SB ni mmg xleh duk diam..bila duk termenung saje..ada je bende nk dimasak..tekak terasa nk mkn puding roti..kebetulan semua bahan dah ada..SB pun buat ler..senang aje nk masak Puding Roti Kismis Kukus ni..meh SB tepek resipi sini ekk..
Bahan-bahan :
3 biji telur
2 sudu tepung kastard
1/2 cawan susu fresh milk
1 tin susu cair
2 sudu marjerin planta
1/2 vanilla powder (kalau takde pun xpe)
1 sudu esen vanilla
roti keping (brand ikut suka)
3 1/2 sudu gula (tambah lg jika suka manis)
Kismis

Cara-cara :


SB senang aje, xde mixer, SB guna blender..blend semua bahan, pastikan mula2 sapu loyang dengan planta dulu..carik-carikkan roti, susun dalam loyang berselang-seli dgn kismis,tuangkan bahan yg di blender tadik..ulang berselang-seli dengan susunan roti+kismis tadi..buat sampai penuh loyang...kemudian kukuskan selama sejam..dan tadaa..dah siap dah puding roti kita..sedap!! cubalah

Ikan Singgang Kelantan

Salam hari Isnin..x sempat nk update smlm..SB dan LP tak kemana2 smlm..duk umah ajek..borim2..terpikir nk masak masakan kelantan la..LP apa lg..sukalah dia..dgn gigihnya SB bgn pepagi menyiapkan apa yg patut..dan hasilnya makanan pagi+tghari+petang kami..ni tahap mls sungguh ni..masak sekali harung ajek..eheh

Ikan Singgang Putih (versi Kelantan)

Crab Stik Goreng Kunyit










Ulam-Ulaman

Sambal Belacan





















Masak lauk ikan singgang ni senang sgt sebenarnya..meh SB tepek resipi kat sini..

1. Ikan Tongkol/ Aya (SB buat 1/2 ekor)
2. 1/2 inci Lengkuas
3. 4 Ulas Bawang Putih
4. 2 Kpg Asam keping
5. Cili Api & Cili Kering
6. Garam secukup rasa
7. Kacang bendi

Cara-cara:
1. Masukkan air dalam periuk, tambah bwg putih + lengkuas yg ditumbuk kasar.
2. Masukkan terus asam keping..biarkan sampai air mendidih
3. Seterusnya bolehlah masukkan ikan + cili api (SB masukkan cili kering juga utk
lebih pedas)
4. Biarkan mendidih sdkit, masukkan garam + kacang bendi
5. Tambah serbuk perasa jika suka.

taraaa..dah siap ikan singgang SB ni..slmt mencuba!!

nota kaki: nnt SB wat resipi lain SB tepek sini lg k!!


Kucing & Kasih Sayang

SB sangat sukakan kucing..sgt sgt..tp keadaan rumah SB skang yg bertingkat2 menyekat keinginan SB nak pelihara acim tomey nih..mungkin suatu hari SB dah dpt rumah yg selesa dan besar ckit utk acim bergerak bebas..masa tu nk pelihara bebanyak!!ahaha..lalalala..biar LP pening..kuikui

Minat Sb pada acim ni..mungkin sbb Arwah ayah SB dulu pun sgt sayangkan binatang..x kira binatang apa..tp kucing paling dia suka..ayoh sanggup kutip kucing kt tepi jln wat balik takut dilanggar kereta katanya...Arwah sgt sayangkan kucing..sampai tido pun ngan kucing..paling arwah suka kucing nama BULAT dan MAMUT, acim dua ekor ni pengikut setia arwah..arwah start moto nk g keje je..duk tunggu dan sabar tunggu..sampailah ayah balik..bila bunyi moto aje..lintang pukang lari kat ayah..sbb nak dapatkan habuan 'ikan segar'..ayah bagi ikan segar kt acim dua ekor ni..sbb tu sihat molat ajek..
Kalau mana2 kucing sakit,ayah mesti bawak diaorg g klinik haiwan kat Hiliran nun..jauh gek..dan kucing2 tu sume naik motor tau gi klinik...nk tergelak ayah pernah citer..masa dia bawak bulat..bulat suka naik motor..duk dalam raga motor..siap naikkan kepala lg nk hirup udara segar..tapi bila sampai kt trafic light..kelam kabut sbb takutkan kete,lori..ehehe..kelakar..

MAMUT lak suka tido kat ayah..berlingkar kt atas tilam ayah..gedik sungguh..tapi dua2 acim ni dah 'pergi' sblum arwah lagi..Arwah ayah x sedih pun masa acim2 tu mati..Arwah kata.."setiap yg hidup mesti akan mati..macam kita gak..kita mati gak suatu hari"..SB tahu ayah sedih tp dia x tunjukkan..mungkin jauh disudut hati dia sedih..SB sbgai anak, tgk ayah sendri x sedih..x jadiklah nk touchim2..mungkin ada hikmahnya. Arwah mcm mengajar SB sesuatu..supaya kuat bila menerima saat kematian org tersayang..itulah yg berlaku kt SB bila kehilangan Ayah..mmg SB sedih sangat..tp SB x tunjukkan sgt..dan SB kuat sbb kita sbgai makhlukNya kene beringat.."setiap yg hidup pasti akan menemui mati"...namun jauh disudut hati cinta & sayang kat Arwah Ayah sentiasa kekal subur di sanubari..

Lagi arwah pernah bawak balik kucing ni..ayah bagi nama KEMBANG..sbb bulu dia kembang..tp dia patah kaki..lumpuh sbb kene langgar..ayah ubatkan..mandikan...bawak g klinik..sampailah kembang sembuh..dia ada lagi sampai skang..masa malam wat tahlil utk Arwah, kembang naik atas gi duduk sambil ngiau cari arwah..dia duk aje kt tmpat arwah sllu baring2..herm..mungkin dia nampak arwah kut..KEMBANG skang ada lahirkan baby kembang cam dia gak..skang jadik teman mak kt kampung sbb KEMBANG sllu xde kt umah g carik2 'teman' tapi mesra..ahahah
panjang plak SB melalut..cam karangan pun ada..ehhehe..oklah SB nk stop sini..selamat membaca...
tergedik2 mengodek PC..terjumpa nih..cam menarik la..


click to create your own

Sate Keramat

Cuti sempena raya cina di, SB dan LP duk umah ajek..mmg rehat betul2 ar..tp bosan aje sbenarnya duk melepak ni..tp at least dpt rehatkan badan secukupnya slps melalui hari2 minggu yg sentiasa sibuk..

smlm gi ziarah pakcik LP, dia dah ok,mkn pun dah selera..boring2 berborak kitaorg kuar g makan sate keramat..kepunyaan pokcik ismail..maksu LP yg sllu duk promote sate ni..satu masa dulu x dpt mkn sbb kedai tutup..smlm gi alhamdulillah ada rezeki kami boleh ar merasa..ehhee..layan sate yg sedap sangat!!

Sate Daging yg sangat lembut!!

SB mmg suka sate ayam..sangat berjus-jus!!

SB bukan peminat sate daging..tp terus jatuh hati mkn sate daging ni..sgt lembut!!


mmg x rugi ar spend duit makan sate ni..SB sgt syorkan..sangat sedap, very da juicy la omputih ckp!!..thanks to moksu coz blanja kami semua..nnt SB & LP blanja korang lenkali k!!

nota kaki : kedai sate ni..Sate Ismail, Keramat,dekat ngan Keramat Mall yg belum open lagi..hihi

Mungkin..untuk lelaki...

Dpt ni dr blog kawan..so tertarik dgn isinya jadi SB pun paste kat sini juga..eehhe

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias ! rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda.

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.I thought wives are only supposed to provide that service, bukannya jaga anak, masak, mencuci dan sebagainya!

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga. Ada suami, isteri s eda ng makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax seda ngkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh. Frust, tau tak!

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda Cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami ‘degil’ tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah,bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal. Susah sangat ke nak buat macam tu?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur?Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya. Jangan sampai isteri nak mampus pun tak perasan.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga. Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah,perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.
Allah s.w.t. berfirman: Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan

Hari Yang Sebu..

alahai..harini 2/2/2011, sume org ramai cuti kt opis ni..tinggallah bbrapa kerat pekerja yg rajin ni..bangun pepagi gi sekolah..opppsss salah..gi opis ler..

dlm kpala duk ligat rindu kampung..uhuu..mesti sume org beh balik kg kan..tinggalla SB melayan perasaan kt p/jaya ni..uhuu..SB dan LP xleh balik sbb LP ada manyakk keje..keje itu keje ini..uhuu..SB kenelah ikutkan sbb SB ni nk jadik isteri mithali..aminnn

maka bermulalah episod bosan kt opis..sbb opis sunyi munyi giler..keje buat..tp bila dah settle..alahai..tp takpelah rehatlah selagi keje dah xde kan..bersyukur..aminn

nota kaki: layan mcm2 lagu..nasyid+pop rock+balada